benzin
Kőolajok és/vagy mesterséges szénhidrogén elegyek atmoszférikus lepárlásakor illetőleg kőolajtermékek hőbontásakor vagy katalitikus átalakitásakor nyert olyan cseppfolyós termék, amely 210 fokC-ig forró szénhidrogénekből áll. A benzin legnagyobb részét Otto-motorok hajtására, kisebb részét pedig ipari célokra használják fel. A motorbenzin 50-210oC között átdesztilláló paraffin, naftén és aromás szénhidrogénekből álló olyan elegy, amelynek nemcsak a kezdő és végforrponton belüli párlateloszlás (lepárlási görbe), hanem a szénhidrogén csoportösszetételétűl függő kompressziótűrés (oktánszám) és egyéb tulajdonságok (kéntartalom, gyantatartalom stb.) szempontjából is meg kell felelnie a korszerű motorkonstrukciók által támasztott követelményeknek. Motorok hajtására atmoszférikus lepárlással közvetlenül előállított benzinek, és más forrásponthatárú szénhidrogénekből nyert egyéb frakciók elegyeit használják. A motorbenzinek megfelelő kompressziótűrő tulajdonságainak biztosítására az alapbenzinhez keverőkomponensként jelentős mennyiségü alkilezéssel vagy reformálással, esetleg oligomerizációval előállított jó oktánszámú benzint kevernek. Ma általános az oxigenátok (metil-tercier-butil-éter (MTBE) motorbenzin keverőkomponensként való alkalmazása is. Korábban a megfelelő oktánszámot adalékolással biztosították, de környezetvédelmi okok miatt az oktánszámot jelentősen emelő ólom-metil és etil vegyületek használatát betiltották. Az ipari célokra használt benzinek főképpen forrásponthatárok szempontjából különböznek egymástól, így azokat a lepárlással nyert könnyü vagy nehézbenzinek redesztillációjával állítják elő. A legkönnyebb speciálbenzinnek a petroléternek a végforrpontja 80oC, az extraháló benzin 60-95, a foltbenzin 80-110, a lakkbenzin 120-200 vagy 180-220oC között átdesztilláló termék. A gyógybenzin kis forráspontú párlatokban gazdag 130oC-ig átdesztilláló termék, amely aromás szénhidrogéneket nem tartalmazhat. A 30-180oC forrásponthatárú vegyipari benzint gázhalmazállapotú olefinek előállítására használják fel, a megfelelő olefin kihozatal biztositása érdekében az aromás- és naftén-szénhidrogén tartalmat korlátozzák.
Kategória: Műszaki tudományok
Eddig összesen 3 javaslat érkezett erre a szóra, és 7 hozzászólás. Ha arra érdemes, oszd meg másokkal!
- • gyantony
Tetszik?Igen/Nem/Jelentem (1 igen, 2 nem)
- • Előző javaslatom javítása az illeszkedési törvény értelmében.
- • gyantény
Tetszik?Igen/Nem/Jelentem (1 igen, 4 nem)
- • "Német eredetű nemzetközi szó [...] a középkori latin benzoe (‘illatos keleti gyanta’) tövéből [...]. A latin szó az olaszon át az arab luben dzsaví (‘jávai gyanta’) kifejezésre, ennek ben dzsav elemeire megy vissza..." /Et
- • könnyed őshüllőlé
Tetszik?Igen/Nem/Jelentem (3 igen, 16 nem)
- • Az autóba könnyed őshüllőlevet tankolok. Ez e lé az őshüllő-kövületek szétroncsolódásával jött létre a mélyben, a nagy nyomás hatására.
#7Pásztor István
Az én öreg mérnök fülemnek, remélem nem bántok meg vele senkit, így sem, úgy sem cseng elterjedésképesnek a javaslat. Tudom persze, ezerszer elmondtuk, leírtuk már, a magyar anyanyelvi beszélők dolga, mely magyarítási javaslatunkat minősítik utóbb életképesnek. (Gyanítom ötezerből úgy úgy kettőt-hármat, de csak mert én javíthatatlan optimista vagyok...) A könnyed őshüllőlét illetően pedig osztani vagyok kénytelen M. P. véleményét. És sajnos gyaloggosét is, még ha kicsit karcosan fogalmaz is.
#1M.P.
2023-12-12 12:41:28
"Az autóba könnyed őshüllőlevet tankolok. Ez e lé az őshüllő-kövületek szétroncsolódásával jött létre a mélyben, a nagy nyomás hatására." Ekkora ökörséget! Tessék mondani, aki ezen színvonalon képes csak bármit is beírni ide, azt hogyan lehetne ettől a honlaptól távol tartani? Mert igény az lenne rá.